موزه هدایای خامنه
خامنه خاستگاه فرهنگ و ادب

موزه هداياي شهر خامنه، پذيراي مهمانان، علاقمندان و هنرمندان بسياري از گوشه و كنار كشور است.

در اين موزه كه ارديبهشت ماه سال 1386 و در محل يك حمام قديمي متعلق به دوران قاجاريه راه‌اندازي و تأسيس شده، آثار و هداياي ميرحسين موسوي نخست‌وزير سابق كشورمان در معرض ديد عموم قرار گرفته است.

مهندس موسوي در مرحله اول هدايايي از قبيل ميناكاري روي چوب، ماكت قدس (اهدايي ياسر عرفات)، سكه‌هاي اهدايي سازمان ملل، سكه با نشان پاپ (هديه كشور آرژانتين)، خنجر نقره (هديه وزير صنايع و تجارت عمان)، نقاشي با پنبه (هديه كشور ارمنستان)، شمشير طلايي با غلاف (هديه وزير صنايع و تجارت عمان)، بادبزن طلا و نقره (هديه چين)، را به موزه زادگاه خويش هديه كرد و بدين ترتيب، اين موزه تاسيس، راه‌اندازي و تكميل شد.

باتلاش مسئولان فرهنگي خامنه و با همكاري مردم، اسناد و آثار ديگري نظير وسايل سردار مظفرالدين شاه قاجار (حسين‌مير پنجه سيف نظام) از قبيل: حكم سردار ميرپنج با مهر مظفرالدين شاه قاجار، شمشيري با قدمت 150 سال، سپرهاي پوستين در اين موزه افزوده ‌شد. سه ماه بعد از راه‌اندازي موزه و به دنبال استقبال شايان مردم فرهنگدوست و مسافران، مهندس موسوي هداياي ديگري را به موزه شهر اجدادي خويش ارسال داشت. كليد طلايي شهر توكيو، طرح شترهاي سراميكي (هديه چين)، سكه يادبود (هديه كشور برزيل)، بشقاب با طرح مسجد مالزي (هديه مسلمانان مالزي)، صندوقچه نقره‌اي (هديه نخست‌وزير ايتاليا)، قرآن مجيد باخط دو آوا، قاليچه آرم جمهوري اسلامي ايران (هديه هنرستان هنرهاي زيباي اصفهان) از جمله اين هداياي ارزشمند بود.

با توجه به اهميت و ارزش موزه و در راستاي تلاش براي تبديل آن به گنجينه‌اي تاريخي از آثار و پيشينه شهر خامنه و منطقه ارونق و انزاب، شهرداري خامنه نيز اقدام به جمع‌آوري اسناد و عكس‌هايي از اولين مدرسه نوين احداث شده در منطقه شبستر (مدرسه معرفت خامنه) كرد. مدرسه معرفت بعد از مدرسه رشديه تبريز (تاسيس به سال 1306) دومين مدرسه‌اي است كه در سال 1317 و به همت فردي به همين نام (اسدا... معرفت خامنه) بنا گشته است.

اين مدرسه كه هنوز پذيراي دانش‌آموزان منطقه است نظامنامه‌اي دارد كه در سال 1320 نگارش شده است. نام و نام‌خانوادگي، عكس و معدل دانش‌آموزان 70 سال پيش اين مدرسه بر ديوار اين موزه، ضبط و ثبت شده ودر معرض ديد علاقمندان قرار گرفته است. نگاهي به نمرات درسي اين دانش‌آموزان، لحظاتي شيرين را براي خانواده‌ها، بازديد كنندگان و دانش‌آموزان امروزي  به ارمغان مي‌آورد.

در موزه هداياي خامنه، آثار ديگري نيز به نمايش گذارده شده است كه از نظر ارزش تاريخي و مبارزاتي، داراي اهميت بوده و قابل توجه مي‌باشند. جبارفرجي مسئول موزه هداياي خامنه در اين باره مي‌گويد:

«سند منزل شيخ خياباني كه به دست خط و مهر آيت‌ا... سيد جواد خامنه‌اي (پدر محترم مقام معظم رهبري) مزين مي‌باشد و عكسهايي از مبارزان دوران مشروطه از جمله اين آثار است. نقاشي با تكنيك رنگ پوستر و حرارت با مضمون قصيده‌اي براي روز دهم (عاشورا) كه توسط خود مهندس موسوي نقاشي شده و نيز عكسهايي از كابينه‌هاي اول و دوم مهندس موسوي و تصاويري از سالهاي آغازين انقلاب اسلامي به همراه شخصيت‌هاي مختلف سياسي، مذهبي و ملي در اين موزه جايگاه ويژه‌اي براي خود دارند. ضمن آنكه اختصاص غرفه‌ي ويژه‌اي با عنوان مردم‌شناسي، كه در آن ابزارآلات سنتي و قديمي مورد استفاده در دوره‌هاي گذشته در منطقه، در معرض تماشا گذاشته شده پرنده خيال را در اعماق تاريخ و گذشته پرصفا و صميمي مردم آذربايجان به پرواز درمي‌آورد.

حيف است اگر قصد سفر به آذربايجان را داريد، بازديد از اين موزه ارزشمند را در برنامه گردشي خود قرار ندهيد!

مطلب برگرفته از /http://azargalam.blogfa.com

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: 29 / 11 / 1388برچسب:,
ارسال توسط محمدرضا نورعلی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 333
بازدید کل : 8953
تعداد مطالب : 13
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1


تبیلغات رایگان
جدیدترین اخبار در سایت شما


برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب